Så slår hamnkonflikten mot chaufförerna

Artikel i Transportarbetaren.
Artikel i Transportarbetaren.

Hamnstrejken får negativa konsekvenser inte bara för företag som är kunder till Göteborgs Hamn och APM Terminals, utan också för andra arbetare. I senaste numret av Transportarbetaren (artikeln finns inte på nätet) berättar Freddy Welle, chaufför på Mattssons åkeri, om de långa väntetiderna för lastbilarna.

Några belysande citat ur artikeln:

”De seriösa åkerierna, de som betalar lön under väntetiden, går på knäna.

– Mina förare står still 35-40 procent av arbetsdagen. Det håller inte, säger Leif Pettersson, åkare på Hisingen Truck”.

”Varje dag omdestineras gods till andra hamnar. Det blir inte lätt att hämta tillbaka det.  — Här står vi i timmar. Ingenting finns, inte ett fik, ingenstans du kan köpa en dricka.  — För varje dag kommer vi närmare arbetslöshet”, säger Freddy Welle.

Detta är alltså konsekvenserna av hamnkonflikten. Seriösa åkare blir av med omsättning och tvingas göra sig av med personal. Arbetsmiljön för chaufförerna är kraftigt försämrad.

Hamnarbetarförbundet har en konstig definition av facklig solidaritet när det drabbar andra inom LO-kollektivet på det här sättet.

 

Läs gärna:

Den bittra kampen om Göteborgs hamn

Därför splittrar Hamnarbetarna arbetarrörelsen

Så hotas den goda ekonomin i Västsverige

Hamnstrejken slår hårt mot Bohuslän

”Hamnkonflikten har kostat oss många miljoner”