Den flitige skribenten Rickard Joelsson har kommenterat ledaren Företag i konkurs är ingen bra facklig strategi.
”Karl af Geijerstam angriper återigen Hamnarbetarförbundet, och deltar i den mobb som leds av APM. Vilt påhejade av Svenskt Näringsliv, Höger, Liberala politiker i riksdagen, diverse ledarskribenter och dessutom fackliga ledare och inte minst föredettingar som Olle Wik. Jag har skrivit flera inlägg här angående hamnkonflikten och kommer inte gå in i polemik med Gejerstam i någon större omfattning. Intresserade borde veta var jag står. Slutmålet för denna mobb av 250 medlemmar i Hamn fyran är att försämra strejkrätten och senare ge Hamnarbetarförbundet skulden. Regeringen har ju nu gått till mötes och utreder konflikträtten. Jag nöjer mig med 4 enkla frågor till af Geijerstam.
1 Varför skriver du inte att det för närvarande inte är strejk utan arbetsgivarens lockout på APMT i Göteborg?
2 Kan inte det vara så enkelt att anledningen till att Hamnarbetarförbundet historiskt strejkar mer än andra, att man av kända skäl inte har någon fredsplikt?
3 Varför har Hamnarbetarförbundet en sådan kraftig majoritet i Sveriges hamnar när Transport har avtalet med arbetsgivarna?
4 Göteborgs Hamn har sedan kommunen sålde flera arbetsgivare. Varför är enbart konflikten med en?
Hoppas på någorlunda seriösa svar.
Rickard Joelsson”
Svar:
Spegel- och konsekvenslockouten är ett direkt svar på Hamnarbetarförbundets stridsåtgärder. Det är Hamnarbetarförbundet som valt att använda konfliktvapen.
Förbundet har inte ett kollektivavtal och är inte medlem i LO. Att utmåla sig själva som fristående, radikala och konfliktbenägna kan säkert locka medlemmar och stärka självbilden. Men den fristående och radikala hållningen innehåller en orealistisk syn om vilka framgångar som faktiskt kan nås som fristående fackförbund. Hamnarbetarförbundet kan aldrig ha samma ställning som Transport har.
Man måste veta när det är dags att kompromissa och inse när man har nått vägs ände för vad man kan uppnå.
Varför konfllikten endast är med ett terminalbolag vet jag inte. Men jag vet att konflikten innebär att AMP Terminal tappar kunder, vilket är grunden för att hamnarbetarna ska ha jobb överhuvudtaget. Dessutom har den samhällsekonomiska negativa konsekvenser.
Vi har nu sett att arbetare har blivit varslade om uppsägning. Alltså har Hamnarbetarförbundet sågat av den gren de sitter (eller satt) på.
Karl af Geijerstam
Beundrar tålamodet hos alla som försöker debattera med Rickard Joelsson.
Han liksom Hamnarbetarförbundets medlemmar lever kvar i rödvinsvänsterns glada dagar på sent 1960-tal/tidigt 1970-tal, då Sverige levde gott på högkonjunktur. Svenska löntagare kammade hem ofantliga löneökningar under några år. Hamnen i Göteborg var en skyddad verkstad långt ifrån konkurrens och rationalisering.
Nu 2017 har verkligheten nått Göteborgs hamn.
Internationella vassa aktörer har äntligen fått chansen att utmana förlegade strukturer och arbetssätt. Det säger sig självt att de skrattretande lönerna är ohållbara om hamnen skall överleva. Även hårdföra kommunister som hamn-fyran och dess supportrar som Joelsson inser detta. Innerst inne. Konflikten kommer att lösa sig ganska snart när 50.000 kronor i månaden förvandlas till en blygsam a-kassa. Erik Olsson Ua